سلام وقت بخیر
این مقاله در اصل لاتین نوشته شده است و دارای 100 باید و نباید در طراحی وب و پست های آن می باشد.
این مقاله در سال 2001 توسط يان كامپربيك نوشته شده است و توسط خانم حمیده الهامی ترجمه شده است.
* چون این مقاله قدیمی است شاید برخی موارد آن نیاز به تغییر داشته باشد (که به آنها در متن اشاره شده است).
اگر به این مقاله نیاز دارید لطفا آنرا به همراه منبع آن که در پایین آورده شده است استفاده نمایید.
100 بايد و نبايد در طراحي وب، مثل همه اطلاعات ديگر در Spiderpro رايگان است. شما مجازيد كه اين كتاب الكترونيكي را تا هنگامي كه فايل PDF. اصلي را دست نخورده بگذاريد منتشر كنيد و هيچ هزينه اي براي آن نپردازيد. (برای سهولت در خواندن مقاله فایل آن را برای شما تایپ کرده ایم.)
دقت داشته 15 مورد از 100 مورد برای شما آماده شده است که در روزهای بعد این مقاله آپدیت خواهد شد.
مهم است كه بازديد كنندگان را بشناسيد.
اگربراي سايتي مي نويسيد كه اسباب بازي مي فروشد، درمقايسه با سايتي براي بانكداري آنلاين، ازكلمات، رنگها و تصاوير متفاوتي استفاده خواهيد كرد.
براي بازديدكنندگان بصورت ذهني بنويسيد و طراحي كنيد. وسوسه نشويد كه براي خودتان بنويسيد.
بايد درمورد موضوع بنويسيد
درمورد موضوع بنويسيد.
به جاي " اين صفحه درمورد پرورش ماهي طلايي است "،
بلافاصله باموضوع شروع كنيد: پرورش ماهي قرمز يك تفريح پرطرفدار است ...
ازجمله هاي كوتاه استفاده كنيد.
شبكه گسترده جهاني سريع است. بازديد كنندگان شما مي خواهند اطلاعات شما را دريك لحظه بگيرند. بنابراين متن خود را چند بار بخوانيد، سپس تاجايي كه ممكن كلمات غيرضروري را حذف كنيد.
بسيار خوب ، اين يكي عليه من است ...
ازانگليسي يا هرزبان ديگري كه سايت شما به آن نوشته شده است، به طور صحيح استفاده كنيد. به عنوان يك روال استاندارد، ازكنترل كننده املاء استفاده كنيد، اما كاملاً به آن تكيه نكنيد. خواندن و محك انسان نيز لازم است.
اين مي تواند مشكل باشد- مخصوصاً اگرشما صحبت كننده بومي انگليسي نباشيد، مثل نويسنده هلندي زبان اين كتاب الكترونيكي!
نبايد ازكلمات بي معني استفاده كنيد
آيا يك سايت بدرد نخور با موضوعات داغ داريد؟
يا يك سا يت داغ با موضوعات بدرد نخور؟
دربعضي سايت هاي خيلي حساس، اين نوع كلمات ممكن است مفيد باشند. اما دربيشتر سايتها بهتر است ازكلمات بي معني اجتناب كنيد.
نبايد از اصطلاحات حرفه اي استفاده كنيد
از اصطلاحات حرفه اي پرهيز كنيد.
اين مورد هم براي اصطلاحات اينترنتي است و هم موضوعات ديگر.
تنها اگرسايت شما درگروه منتخبي از متخصصان، مخاطب دارد اصطلاحات ممكن است قابل درك باشد.
فني ننويسيد. بازديد كننده هاي شما اهميتي نمي دهند شما چطور سايت خودتان را ايجاد كرديد و اين كه شما زبان perl را به TCL/TK ترجيح مي دهيد! ( يا به طور مشابه)
درعوض درمورد موضوع خودتان بنويسيد.
اطمينان حاصل كنيد كه مطالب مهم را دربخش اول صفحه تان، يعني بخشي كه اول روي صفحه نمايش ديده مي شود، قرارداده ايد.
بازديد كننده مي خواهد فوراً بداند كه چه چيزي مي تواند در سايت شما پيدا كند اين مطلب را هنگام طراحي سايت خود به ياد بسپاريد.
مطالب مهم سايت خود را روي صفحه اول به نمايش بگذاريد.
شبكه گسترده جهاني يك كتاب نيست. مردم آن را به طور به ترتيبي خاص نمي خوانند. آنها مي خواهند قسمتي از اطلاعات را انتخاب كنند وتصميم مي گيرند بعداً چه اطلاعاتي را بخوانند. بنابراين شما بايد صفحات كوچكي آماده كنيد. صفحات طولاني را تكه تكه كنيد و آنها را ازطريق لينك به هم مرتبط كنيد.
متن تگ title باید توصیفی باشد.
عنوان درنتايج موتورهاي جستجو نشان داده مي شود. يك عنوان توصيفي روشن مي كند كه افراد مي توانند انتظار چه چيزي را در سايت شما داشته باشند.
عنوان همچنين درليست history مرورگرها نمایش داده می شود.
سعي كنيد دريك صفحه تنها يك موضوع راتحت پوشش قرار دهيد.
اگرصفحه تان خيلي طولاني شد سعي كنيد دوباره متن را با دوعنوان كوچكتر بنويسيد.
ازصفحاتي كه افراد را مجبور كند مطالب را به طور متوالي بخوانند پرهيز كنيد. درآن صورت لينك ها فقط فرآيند خواندن را متوقف مي كند.
عباراتي مثل " اينجا را كليك كنيد " يا " اين پيوند را بررسي كنيد " توجه را از محتوا منحرف مي كنند و بايد از آنها اجتناب كرد.
سعي كنيد متن خود را به صورتي بنويسيد كه يك پيوند، بخش عادي جمله باشد.
درعوض Spiderpro يك مطلب ايده آل براي بعدازظهري باراني است ، اينجا را كليك كنيد تا آن را ببينيد
سعي كنيد چيزي مثل اين بنويسيد :
دريك بعدازظهر باراني Spiderpro يك مطلب ايده آل است.
با زيرنويس به پيوندهاي خود اعتبار دهيد.
شما ابتدا ازسايت ديدن مي كنيد وگرنه لينك آن را قرار نمي داديد، درست است؟ دانش خود را به اشتراك بگذاريد و توضيحي اضافه كنيد.
مطمئن شويد كه صفحات خود را به طور منظم چك كنيد و اگرلازم است آن ها را بروز كنيد.
شما صفحات خود را به طور منظم بروز مي كنيد اين طور نيست؟
براي بازديد كنندگان خود روشن كنيد كه اطلاعات شما چقدر تازه يا قديمي هستند.
تاريخ آخرين بروز كردن را ارائه كنيد و فراموش نكنيد كه اگرصفحه را عوض مي كنيد، تاريخ را نيز تغيير دهيد.
مي توانيد از بازديد كنندگان خود چيزي بياموزيد.
ازآنها تقاضاي بازخورد كنيد و يك آدرس ايميل به آن ها بدهيد تا به شما دسترسي داشته باشند.
صفحه اي را كه تحت ساخت است، منتشر نكنيد.
اگراين كار را بكنيد مردم از شما متنفر مي شوند!
اگرصفحه تمام نشده، آماده انتشار نيست.
البته مي توان گفت تا حدي بيشتر صفحات هميشه تحت ساخت هستند، زيرا به طور مرتب (كمتر و بيش) بروزرساني مي شوند.
مسيردهي بايد واضح باشد. پيوندهايي مثل عقب، جلو، قبلي يا فلش هاي قابل كليك، نشانگر جهت هاي نامشخص هستند.
"عقب" چيست؟ صفحه اي كه بازديد كننده شما از آنجا مي آيد؟ يا صفحه قبلي در وب سايت شما؟!
مسيردهي را بوسيله ارائه لينك هايي( مثل فصل 12 تاريخ زنبورداري! ) شفاف سازيد.
اين موضوع كليشه اي است. اما هركسي كه در وب جستجو مي كند با آن موافق است. پيوندهاي خود را به طور مرتب بررسي كنيد.
فقط آنها را به اين خاطر بررسي نكنيد كه از خطاي 404 اجتناب كنيد. ممكن است متوجه شويد با اينكه پيوند خارجي هنوز كار مي كند، اما محتواي آن تغيير كرده است.
يك قالب آدرس دهي خوب پيدا كنيد و به آن پاي بند باشيد.
برخي از سايت ها لينك هايي به سايت شما مي دهند. مراقب باشيد كه اين پيوندها را نشكنيد.
پيوندهاي متني فراهم كنيد. استفاده تنها از تصاوير قابل كليك يا نقشه هاي تصويري، سايت شما را براي كسي كه تصاوير را در مرورگر خود غيرفعال مي كند، غيرقابل استفاده مي سازد.
درموارد نادر، افراد در سايت شما گم مي شوند، يك پيوند به صفحه اصلي مفيد است. چنين پيوندي را در هر صفحه قرار كنيد.
كمك هاي مسيردهي را دربالا و پائين صفحه تان تهيه كنيد. اگراين كار را انجام دهيد، احتمالاً مردم نيازي ندارند كه همواره صفحه را scroll کنند.
ازفهرست عناوين، ترجيحا به صورت يك منو استفاده كنيد. بدون آن بازديد كننده ها گم خواهند شد.
بازديد كنندگان برگشتي، علاقه مند به آخرين اضافه ها به سايت شما هستند.
يك صفحه اخبار جديد ايجاد كنيد تا آن اطلاعات را فراهم كنيد.
مسيرهاي كوتاه به اطلاعات فراهم كنيد. ازتعداد زياد منو و منوهاي فرعي اجتناب كنيد و درعوض ازمنوهاي طولاني تر با زيرمنوهاي بيشتر استفاده كنيد.
مردم قدردان خواهند شد اگر به اطلاعات دلخواه سريعاً دست يابند.
زيرمنوها بايد به هم مرتبط باشند، آنها را به طور تصادفي تركيب نكنيد. سعي كنيد بخشهاي مشابه را دريك منو قراردهيد. مي توانيد از يك منوي بزرگتر براي بخشهاي بيشتر استفاده كنيد، درصورتي كه اين گروه ها را به طوري روشن جدا كنيد.
تنها از لينك هايي كه مرتبط با محتواي صفحه تان هستند استفاده كنيد. اگرازپيوندها بيش از حد استفاده كنيد، مردم احساس سردگمي مي كنند.
نبايد پيوندها را درمتن تكرار كنيد. مثلا اگر شما يك صفحه درمورد زنبورداري داريد و مي خواهيد آن را به يك صفحه كه انواع عسل را توضيح مي دهد پيوند دهيد، هركلمه عسل را پيوند ندهيد!
تنها استثنا پيوندها دريك منو مي باشد. مي توانيد لينك هاي منو را تكرار كنيد (يعني دربالا و پائين صفحه تان ).
آدرس دهي بايد شفاف و واضح باشد.
(بجز زماني كه شما نوعي سايت آزمايشي راه اندازي مي كنيد) مطمئن شويد كه از دكمه هاي آزمايشي كه بازديدكننده ها را مجبور به حدس
زدن معني آنها مي كند اجتناب كنيد.
يك صفحه بن بست صفحه اي است كه به وسيله صفحه هاي ديگر پيوند مي خورد، اما خودش هيچ پيوندي ندارد.
بازديد كننده دردام يك صفحه بن بست گرفتار مي شود و به دكمه بازگشت براي فرار نياز دارد.
ازصفحه هاي بن بست استفاده نكنيد.
مي توانيد بازديد كنندگان خود را بوسيله هدايت كردن آنها به صفحه بدون نوار وظيفه يا آيكون زنداني كنيد، اما زنداني شما سرانجام فرارخواهد كرد و هرگز بازنخواهد گشت!
مي توانيد سايت هاي ديگر را در قالب سايت خودتان انتقال دهيد اما اين كار را نكنيد!
اين كارممكن است ظاهر و احساس سايت قالب بندي شده را خراب كند و اين ايده غلط را بدهد كه سايت قالب بندي شده بخشي از سايت خودتان است.
همه صفحات را دريك صفحه كامل لود كنيد.
سايت شما بايد به صورت يك مجموعه كامل مشخص باشد. براي تمام صفحات سايت خود از ظاهر و احساس مشابه استفاده كنيد. به اين طريق بازديد كنندگان شما هنگامي كه صفحات مختلف را بازديد مي كنند، احساس آشنايي دارند. استفاده از style sheet حفظ ظاهر و احساس صفحات متعدد را بسيار آسانتر مي كند.
عوامل تصويري ( تصاوير، رنگها، فونتها و ...) رادرصفحات متعدد تكرار كنيد. اين كار به ظاهر و احساس پايدار كمك مي كند.
زمينه هاي تيره، متن را كمتر قابل خواندن مي كنند. بنابراين از رنگهاي تيره و تصاوير با زمينه تيره اجتناب كنيد. اگر به آنها نياز داريد، از يك فونت بدون زائده براي متن ( مثل Helvetica , universe , Arial ) استفاده كنيد و مطمئن شويد كه از اندازه فونت كوچك استفاده نمي كنيد.
صفحه اي پر از متن و بدون جدول حاشيه (border) دار و يا حتي يك تصوير، پر حجم و وحشتناك به نظر مي رسد!
صفحه هاي خود را به زور پرنكنيد. از colspan و borderspan برای جداول و vspan و hspan برای applets و تصاوير استفاده كنيد.
جدولها خيلي انعطاف پذيرند. آنها قادرند تقريباً هرچيزي را روي صفحه كم و بيش قابل ديدن كنند.
اما قراردادن عوامل زياد دريك خانه جدول باعث مي شود جدول بيش از حد بزرگ شود و در نتيجه scroll افقی لازم می شود.
بنابراين اندازه و تعداد تصاوير، كلمات طولاني ( مثلاً پيوندهاي طولاني ) متن از قبل تعريف شده و غيره را محدود كنيد.
ازتعداد محدودي قالب استفاده كنيد.
همواره بررسي كنيد كه اگرصفحه نمايش از رزلوژن كمي برخوردار است، صفحه خيلي پرنشده باشد.
آيا ازخانه هاي جدول براي قرار دادن اطلاعات درمكان مناسب استفاده مي كنيد؟ مطمئن شويد كه محتوا را به طور عمودي تنظيم كنيد.
استفاده همزمان از متن وسط چين و متني كه تنظيم چپ است، صفحه تان را به هم ريخته مي كند.
اگرمي خواهيد متن وسط باشد، تا انتها اين روال را پيش بگيريد.
استثنا، وسط چين كردن متن سرصفحه ها يا متن مركزي واقع درحاشيه است.
تعداد رنگ ها درتصاوير GIF تان را به حداقل برسانید.
GIF می تواند با حداکثر 256 رنگ ذخیره می شود. کاهش تعداد رنگ ها به 16 و 8 یا حتی 2 رنگ به طور قابل توجهی اندازه فایل GIF را کاهش می دهد و عملکرد را بهبود می بخشد.
تا جايي كه ممكن است بدون خراب كردن تصوير رنگهاي كمي انتخاب كنيد. مي توانيد كاهش رنگها را با آزمون و خطا و يا با انتخاب نزديكترين تعداد رنگ آزمايش كنيد.
عملكرد سايت خود را با كاهش اندازه تصاوير JPEG بهبود ببخشید.
JPEG مي تواند با درصدهاي فشردگي متفاوت ذخيره شود. تراكم زياد منجر به اندازه فايل كوچكتر و همچنين تصويري ناقص تر مي شود.
فشردگي مختلف را براي هرتصوير كه مي خواهيد آزمايش كنيد. براي تصاوير مختلف، فشردگي قابل قبول متفاوت خواهند بود.
به طور كلي متن زودتر از تصوير مي رسد. با رزرو فضا براي يك تصوير، مرورگر قادراست متن را در جاي خود عرضه كند. بازديد كننده مي تواند فوراً شروع به خواندن كند.
ذخيره فضا بوسيله تعريف ويژگيهاي vsize و hsize در تگ < IMG > انجام می شود.
در برخي موارد شما به تصاوير بزرگي نياز داريد كه براي انتقال زمان مي برد، مثلاً اگريك وب سايت درمورد هنر مدرن راه مي اندازيد. درچنين
موردي كپي هاي كوچكي از تصاوير اصلي ( تصوير بزرگ ) كه به تصاوير اصلي پيوند دارند تهيه كنيد.
هنگامي كه تصاوير بارگذاري مي شوند، در cache ذخيره مي گردند.
اگر ازيك تصوير مشابه درصفحات مختلف استفاده كنيد، تصوير براي بار دوم با سرعت لود مي شود. بنابراين لازم است كه تصوير را درهمان آدرس داشته باشيد. همچنين مطمئن شويد كه دقيقاً از نام فايل مشابه استفاده كنيد. حتي اگر مرورگر بتواند از عهده تفاوت ميان حروف بزرگ و كوچك برآيد، مرورگر حافظه نمي تواند.
اگر از تصاوير سايت هاي ديگر استفاده مي كنيد ( مثلاً يك آرشيو عكس ) آنها را درسايت خودتان كپي كنيد.
جستجوي سرورهاي ديگر براي گرفتن تصاوير باعث هزينه و زمان لود اضافي مي شود.
اگرازتصاوير بزرگ يا از ويدئو و غيره استفاده مي كنيد، قبل ازاينكه انتقال واقعي شروع شود، اشاره اي به سايز آن داشته باشيد.
از قرار دادن تصوير بزرگ متن پرهيز كنيد. گرچه اين كار به شما اختيار عمل بيشتر مي دهد، اما بهاي آن پهناي باند با ارزش است.
اگر واقعاً به تصاوير متني نياز داريد، مطمئن شويد كه تعداد رنگها را كاهش داده ايد.
ازپردازشگرهاي WORD برای نوشتن HTML استفاده نکنید. واقعاً آن را بهم می ریزد.
دور از انتظار نيست كه اندازه سايت دويا سه برابر شود زيرا بخش هايي به صورت غيرضروري بوسيله يك پردازشگر WORD به كد اضافه مي شوند.
تگ < BLINK > نباید در HTML استفاده شود.
متن چشمك زن آزاردهنده است و خواننده ها را آزار مي دهد. از آن استفاده نكنيد.
مي توان متن را در 2 ستون يا بيشتر نشان داد. اين كار مي تواند با كمك جدول ها يا با عبارت غير رسمي < MULTICOL > انجام شود.
نتيجه يك صفحه ستون- روزنامه اي است اما ستون ها عيب بزرگي روي صفحه دارند : براي خواندن متن نياز به مرور بالا و پائين بيشتري مي باشد، مخصوصاً اگرصفحه بزرگ باشد.
از استفاده ستون ها به اين روش پرهيز كنيد.
حروف اضافه براي پرينت توليد شده اند. آنها روي صفحه كامپيوتر خوب به نظر نمي رسند. لااقل درفونت هاي كوچكتر اين طور مي باشد.
از اين حروف مخصوصاً اگر ريز است (مثل Times) پرهیز کنید.
مختص زبان های لاتین
تمام حروف را بزرگ نكنيد.
اين كارباعث مي شود خواندن متن وقت بيشتري بگيرد. به علاوه استفاده ازحروف بزرگ معادل فريادزدن و تاكيد است.
متن برجسته براي مورد توجه قراردادن بخشي ازمتن شماست.
تمام پاراگراف را برجسته نكنيد. اين كارهمان اثر فريادزدن را دارد. تمركز و متن برجسته راكوتاه و عملي نگه داريد.
خواندن متن باحروف مورب سخت است. وضوح صفحه قادر نيست كه حروف مورب را بدون كمي خم كردن نشان دهد. اگرشما از فونت كوچك استفاده كنيد اين مسئله ملموس تر خواهد شد. بنابراين ازحروف مورب براي بيشتر قسمت هاي متن خود استفاده نكنيد.
ازفونت هاي كوچك ( اندازه فونت كمتر از 4) استفاده نكنيد. خواندن حروف كوچك مشكل است و روي صفحه مانيتور بدتر هم مي شود.
استفاده از انواع فونت ها روي يك صفحه – يا در يك سايت – روش حروفچيني خيلي بدي است.
مگراينكه بخواهيد يك آرشيو فونت آنلاين راه اندازي كنيد!
اطلاعات را قابل بررسي ارائه كنيد.
آن را در بخش هاي كوچك ارائه كنيد. از تيترها استفاده كنيد تا آنها را جدا كنيد.
ازفهرست ها استفاده كنيد تا جمع بندي متن آسان شود.
رنگ پيش فرض لينك ها استاندارد است. شما مي توانيد رنگ پيوند را تغييردهيد اما اگراين كار را انجام دهيد لازم است اطمينان حاصل كنيد كه پيوندها واضح هستند. اجازه ندهيد استفاده بيش از حد از رنگها، پيوندهاي شما را پنهان كنند.
بسياري از مرورگرها بين بزرگي-كوچكي حروف تمايز قائل مي شوند. حتي اگر سرور شما تشخيص ندهد، به آن تكيه نكنيد.
اگرلازم باشد انتقال سرور بدهيد، بايد خوش شانس باشيد كه همه لينك هايتان همچنان كاركند.
بنابراين آسانترين راه استفاده از لينك ها ( نام گذاري فايل ها و پوشه ها ) بصورت همه با حروف بزرگ يا همه با حروف كوچك است.
اگرشما پيوندهاي متني را به طور افقي قرار مي دهيد، آنها را به طور واضح جداكنيد.( با فضاي خالي، خط عمودي، براكت ويا... )
نكته اين است كه بايد براي بازديد كننده روشن باشد كه يك پيوند از كجا شروع و به كجا تمام مي شود.
متن از پيش تعريف شده (بین 2 تگ < pre > و < /pre >) نمي تواند متراكم شود.
اگر ازآن استفاده مي كنيد، مطمئن شويد كه اندازه، مخصوصاً عرض آنرا محدود كنيد. درغيراينصورت بازديد كنندگان شما ممكن است مجبور شوند متن را به صورت افقي scrollكنند تا بتوانند آن را بخوانند.
خواندن يك متن عريض روي يك مرورگر خيلي وحشتناك است. خطوط متن خيلي طولاني مي شوند، هنگام خواندن باعث سردرد شما مي شوند.
با استفاده از جدول، blockquote و غيره عرض خطوط متن را محدود كنيد.
احتمالاً ازتاريخ استفاده مي كنيد. مثلابراي نشان دادن آخرين بروزرساني سايت تان.
اما اينجا يك شبكه گسترده جهاني است. به ياد داشته باشيد كه براساس كشور بازديد كننده، 2000-03-02 دوم مارس يا سوم فوريه خواهد بود. اگرشما ازمتن براي ماه خود استفاده كنيد مثل 2 مارس 2000 ، تاريخ همواره درست تفسير مي شود.
حقه " mailto " مناسب است. بدين ترتيب برنامه كاربردي ايميل از طريق صفحه وب اجرا مي شود. اما اين فقط درصورتي كار مي كند كه بازديد كننده از نرم افزار ايميل بر روي كامپيوتر خود استفاده كند. براي ديگران يك آدرس ايميل قابل خواندن ارائه دهيد.
نمايش تصاوير اغلب بوسيله دادن رنگ زمينه شفاف به تصاوير بهتر مي شود. از نظر تصويري بهتر با زمينه مخلوط مي شوند.
تصاوير بزرگتر GIF را مشبك كنيد. ، درحاليكه تصوير همچنان درحال لود است، بازديد كننده يك درك سريع خواهد داشت.
براي تصاوير خيلي كوچك مثل بولت ها مشبك كردن اهميتي ندارد.
تصاوير زياد سرعت سايت شما را كم مي كند.
بازديدكنندگان خود را فراري ندهيد. تعداد تصاوير را محدود كنيد.
اگرترسيمات را خودتان ايجاد مي كنيد آنها را تكثير پذيرسازيد. ممكن است بعدا يكي ديگر از همان نوع لازم داشته باشيد، پس همه پارامترهايي كه براي ايجاد اين ترسيمات استفاده كرده ايد را يادداشت كنيد. (مثلا ذخیره سازی فایل با فرمت psd )
اگرشما از تصاوير بزرگ استفاده مي كنيد، مي توانيد آنها را به چند بخش تقسيم كنيد.
مي توانيد بخش ها را درصفحه وب با هم تركيب كنيد تا تصوير اصلي را بسازيد. با انجام اين كار بخش هاي تصوير مي توانند به طور موازي دانلود شوند، بنابراين زمان دانلود كم مي شود.
73- نبايد از PNG استفاده کنید (فعلا) ( چون این مقاله خیلی قبل تر ها نوشته شده و آن موقع PNG پشتیبانی نمی شد)
PNG يك فرمت براي ترسيمات است و بالاخره جانشين GIF می شود. اما هنوز بسياري از مرورگرهاي مورد استفاده از PNG پشتیبانی نمی کنند. بیشتر به GIF و JPEG بپردازید. (اکنون GIF تقریباً منسوخ شده است)
حتي اگر از تصوير زمينه استفاده مي كنيد، از رنگ زمينه هم استفاده كنيد.
رنگ زمينه بايد مشابه رنگ اصلي تصوير باشد. در اين صورت اگرمتن، رنگي دارد كه با تصوير زمينه مغاير است، قبل از اينكه تصوير زمينه لود شود نيز قابل خواندن خواهد بود.
از جدول رنگ هاي مرورگر براي رنگ هايتان استفاده كنيد.
اين كار از لرزيدن رنگ ها روي مانيتورهاي قديمي تر جلوگيري مي كند.
نبايد از رنگهاي خيلي زيادي استفاده كنيد
شما به 16 ميليون رنگ دسترسي داريد. انتخاب گر باشيد. سعي نكنيد از همه آنها استفاده كنيد. رنگهاي بسيار زياد شما را از آنچه سعي داريد بگوييد دور مي كنند.
اگر يك رنگ استاندارد را تغيير مي دهيد، مطمئن شويد كه همه رنگ ها بررسي شوند.
اگرشما فقط مثلاً رنگ فونت را به آبي تيره تغيير دهيد، متن روي زمينه سياه غيرقابل خواندن مي شود. بنابراين مطمئن شويد كه رنگ زمينه را هم تغيير مي دهيد.
تعداد بسيار كمي ازمردم قادر به انتقال اتوماتيك تصاوير در مرورگر خود نيستند. آن ها را سرزنش نكنيد.
برخي ازتصاوير يك عمر طول مي كشد كه منتقل شوند!
باتعريف يك متن جايگزين با ويژگي alt در تگ < IMG > مي توانيد ملاحظه مرورگرهاي بدون قابليت نمايش تصوير را هم بكنيد.
از ویژگی alt براي تهيه متن براي نواحي دريك نقشه تصويري استفاده كنيد، بنابراين يك جايگزين براي مرورگرهايي كه ازتصاوير پشتيباني نمي كنند تهيه مي كنيد.
همه مرورگرها قالب ها را پشتيباني نمي كنند. يك جايگزين باعبارت < NOFRAMES > تعریف کنید.
اگرشما از java script استفاده می کنید، حتماً کدها را بین علامت comment قرار دهید. در این صورت مرورگرهایی که java scripte را پشتیبانی نمی کنند، هیچ داده غیر معتبری را نشان نمی دهند.
آيا تصور مي كني كه مرورگرم را تغيير خواهم دادم تا تنها سايت تو را ببينم ؟ بيدارشو!
عبارت " بهترين نمايش با مرورگر دلخواه من " فقط افراد با مرورگرهاي ديگر را دور مي كند.
سايت خودتان را با مرورگرهاي رايج آزمايش كنيد. بايد با همه مرورگرهاي مهم قابل نمايش باشد.
جاوا فوق العاده است، واقعاً دوستش دارم. اما به محض اينكه يك صفحه با لودينگ applet شروع می شود، اين احساس را دارم كه همه چيز خراب تمام مي شود.
حتماً applet جاواي خود را با تمام مرورگرهاي رايج قبل از استفاده آنها بررسي كنيد.
هنوز 256 رنگ رايج است و حتي 26 رنگ هم استفاده مي شود. سايت خود را با اين تنظيم رنگها آزمايش كنيد.
موافقم، با 16 رنگ همه چيز زشت به نظر مي رسد. اما مطمئن باشيد كه همه چيز قابل خواندن مي ماند.
صفحات خود را با رزلوژن كم آزمايش كنيد، اگرهم از 480*640 استفاده نمی کنید، فقط پنجره مرورگر خود را كوچكتر كنيد تا اثري مشابه بدست آوريد.
صفحات خود را validate كنيد، اين كاربهترين راه براي يافتن خطاهايي است كه دربرخي مرورگرها خودشان را نشان نمي دهند اما ممكن است درمرورگرهاي ديگر مشكل دار باشند.
مي توانيد نتايج خيره كننده اي با plugins مثل Flash و Shockwave ايجاد كنيد اما به آنها تكيه نكنيد.
بسياري از جستجوگران وب زحمتي به خود نمي دهند كه plug-in نصب كنند. آنها قادرنخواهند بود نتايج بزرگي كه شما انجام داديد را ببينند. بنابراين جايگزيني ارائه دهيد يا حتي بهتر: وجود plugin را در كامپيوتر ميزبان بررسي كنيد.
اگرمي خواهيد از روشهاي غيراستاندارد استفاده كنيد (عبارات مخصوص Explorer يا Netscape ) حتماً نسخه مرورگر سرويس گيرنده را بررسي كنيد و حتماً يك جايگزين براي مرورگرهاي غير سازگار تهيه كنيد.
برخي از صفحات به كوكي هاي تكيه دارند و برخي افراد كوكي ها را درمرورگرها غيرفعال مي كنند.
در بسياري از شرايط نمي توانيد كوكي ها را درنظر نگيريد. اگرچنين است يك اخطار تهيه كنيد. بنابراين به بازديد كننده فرصت مي دهيد كه كوكي ها را فعال نمايد.
آيا مي خواهيد جديدترين فن آوري هاي ظهور يافته را استفاده كنيد؟ پس يك ديدگاه جايگزين براي كساني كه از آخرين مرورگرها استفاده نمي كنند، تهيه كنيد.
زائدات خود را حذف كنيد. اگر مي خواهيد از صفحه هاي فرعي استفاده كنيد وقتي كه بازديد كننده خارج مي شود آنها را ببنديد.
اگرمي خواهيد ازصداها استفاده كنيد حتماً وقتي كه بازديد كننده خارج مي شود آنها را متوقف كنيد.
سعي برگمراه كردن موتورهاي جستجو بوسيله تكرار كلمات كليدي عليه شماست.
موتورهاي جستجو خيلي از اين تلاشها را شناسايي مي كند و بوسيله دادن رتبه پائين تر به سايت شما واكنش نشان خواهد داد ( و يا عدم ثبت آن. )
اضافه كردن كلمات كليدي كه خاص سايتهاي بزرگسالان است ممكن است ترافيك ايجاد كند. اما اين بازديد كننده ها به سرعت خارج مي شوند – مگراينكه شما واقعا يك سايت مربوط به بزرگسالان داشته باشيد.
سايت خود را درموتورهاي جستجو و دايركتوريها ثبت كنيد. اين مهمترين راه براي جذب ترافيك است.
ازآمار سايت خود استفاده كنيد. اين فرصت خوبي براي بررسي خطاهايي مثل خطاي 404 است.
آمار براي اهداف بازاريابي هم خيلي با ارزشند : كدام صفحات مورد پسند هستند؟ بازديدكنندگان اهل كدام كشورها هستند؟
كليك ها بي معني اند. يك صفحه با 5 تصوير، 6 كليك توليد مي كند و با 3 بار بازديد 18 كليك.
اگر يك شمارشگر روي صفحه تان مي خواهيد، حتماً سيژن ها را بشماريد : بازديد كننده هاي واقعي.
راهي براي بازديدكنندگان فراهم كنيد كه با شما درتماس باشند. بازخورد آنها بسيار با ارزش است.
يك آدرس ايميل يا يك شيوه جواب فراهم كنيد.
موتورهاي جستجو از روبات هايي استفاده مي كنند كه همه دايركتوري ها شما را اسكن مي كند. حتما يك فايل robot.txt تهیه کنید تا روشن كنيد كدام دايركتوري ها و فايل ها نبايد فهرست شوند.
حرفهاي من – ياهركس ديگري – را خيلي جدي نگيريد. چيزي به عنوان ساختمان طراحي وب وجود ندارد.
ممكن است با ملاحظه اين بايد و نبايد ها نفع هم ببريد اما درحقيقت آنها نظرات شخصي اند و ممكن است مخالف آن باشيد!
به اين 100 بايد و نبايد به طور جدي فكر كنيد. ممكن است بيشتر از آنچه شما فكر مي كنيد مفيد باشند.
رفع مسئوليت
نويسنده اين كتاب يك هلندي است كه آشنايي اش با انگليسي مطمئناً كامل نيست. اگر اشتباه كم و بيش آزاردهنده اي يافتيد،
خوشحال خواهم شد كه آنرا در آدرس ایمیل corr[at]spiderpro[dot]com دریافت کنم.
يان كامپربيك 27 ژوئن 2001
آی میتران با هدف جمع آوری اطلاعات در زمینه های مختلف شروع به کار کرده و برای افزایش اطلاعات جامعه هدف را دنبال می کند. برای دستیابی به نسخه کامل لطفا با کامپیوتر وارد شوید !
ایمیل : info[at]imitran[dot]ir
موبایل : 091999809620